Laserterapi

För några veckor så avslutade jag min Laserterapi kurs på djur. Vi arbetade främst på häst & hund och drömmen är att kunna applicera det på andras hundar i framtiden och inte bara arbeta med människor. Laser påskyndar läkning och har visat sig vara ett utmärkt komplement till de behandlingsmetoder som vi redan arbetar med på PTCSM idag.

Annonser

Lyssna på mina åsikter kring träning och hälsa i On Fleek Podden med Elin & Celina

https://itunes.apple.com/se/podcast/on-fleek-med-celina-och-styleelin/id1191479953?mt=2&i=1000384270773

17759736_10158562095500252_7688865231647971241_n

Vad tycker jag om diverse träningsmyter, hur skapades iden om PT Center Södermalm samt vad tycker jag om dieter och träningshets?

 

Plåtning för Magasin

Oj vilken julledighet det blev från skrivandet här. Riktigt mycket jobb på gymmet då januari är en månad med träningslöften. Idag kom ett magasin och fotade och i intervjuade inför en träningsdel kommande månad. Visar såklart resultatet när det är klart och printat.img_3498

Dynamisk uppvärmning – ben

Dynamisk uppvärmning är en sekvens rörelser som utmanar dig innan det faktiska passet. Sekvensen förbereder muskler, leder och kroppens system. Detta trappar du sedan upp till träningen du har planerat. Optimal dynamisk uppvärmning är lika delar kondition, flexibilitet, koordination och uppvärmning av leder. Beroende på hur ditt pass och vilken kroppsdel du tränar (ben, axlar eller rygg) kan den dynamiska uppvärmningen variera i övningar. Målet är att göra muskler och bindvävnad (senor, fascia, neuromuskulära systemet) redo och arbeta mer effektivt under styrketräningspasset. Detta ökar din prestationsförmåga och hjälper att förebygga skador.

Här visar Sebastian några bra dynamiska uppvärmningsövningar innan benpasset:

Skräddarsytt kost och / eller träningsschema online

img_6740Nu öppnar vi några platser för online coachning. Vill du ta tag i kost och träning och önskar ha hjälp med upplägg? Har du inte råd att lägga pengar på en PT, men vill ha lite riktlinjer och ramar för en bättre anpassad livsstil i din vardag? Eller bor du långt bort men önskar vår hjälp online?

Vi på PT Center Södermalm skräddarsyr kostscheman via online coaching. Du får svara på några frågor samt berätta lite om dig vardag samt hur din kost ser ut idag. Vi försöker sedan hitta ett upplägg som passar dig.

Märk mailet med : ”online coachning”. Pris för kostschema online 6v 1500kr

info@ptcentersodermalm.se

Clementiner – en favorit denna årstid

tangerine

Just nu är det en perfekt säsong för att äta clementiner. Vi köper nog hem 2kg i veckan. Clementiner är en perfekt frukt att sätta tänderna i när blodsockertröttheten smyger sig på. Passar bra när sötsuget sätter i så får kroppen en dos av vitaminer, god smak och mättnad istället för godis fylld med E-ämnen och glutamat. De har ett högt innehåll av C-vitamin, vilket är en viktig antioxidant som stimulerar kroppens upptag av järn.

Därför blir du mindre stressad med hund på jobbet

img_6791

Jag läste en artikel om hund på jobbet och det är så sant att hund på jobbet förändrar stämningen på många plan. Hund på jobbet minskar inte bara stressen, utan det stimulerar också till bättre social interaktion. Det är vid så många tillfällen som Ifa gör det lättare för någon när de kommer på sin första träff hos oss. Eller lättar på stämningen vid en krystad situation. Hund är en bra ”ice-breaker”. Jag tycker alla borde ha en hund på sitt arbete.

Fem fördelar med hundar på jobbet

  1. Hundar har en förmåga att minska stress enligt ett flertal studier.
  2. Hundar gör människor lyckligare enligt vetenskapliga studier.
  3. Hundar har visats medföra att människor samarbetar mer effektivt.
  4. Hundarna får spendera mer tid med sin husse/matte och slipper vara ensamma hemma på dagarna.
  5. Hundar ökar tillfällen till social samvaro och är en väg in till trevliga samtal bland kollegorna.

 

En supergod superdryck – chia humara

img_6787

Har ni testat denna chiadryck från Humara? Det är en chiadryck som passar perfekt som ett helt naturligt, veganskt och glutenfritt alternativ till mellanmål. Jag fick den i min månadsbox från Naturalbox och har nu även köpt några stycken i butik då jag tyckte de var goda.

Visste du att chiafrön innehåller…
– Mer protein än ägg?
– Mer kalcium än mjölk?
– Mer fibrer än gröt?
– Mer omega-3 än lax?

img_6790

 

Delmål hösten 2016

img_6596Hej på er, Emelie här. Jag älskar och lever efter delmål och mål. Både i mitt privatliv och arbetsliv. Jag tycker det är viktigt med mål för att hålla fokus på rätt saker, och prioriteras det som prioriteras ska. Denna höst har jag haft olika små/stora delmål för att hålla rätt bana.

  • Skaffa ett gymkort och testa på >ett nytt pass/månaden. Jag har hittills hunnit på att testa GRIT i flertals varianter, olika corepass, zumba, zumbafitness, poweryoga osv. Jag ser inte detta som ett viktigt träningspass, utan mer som ett cardiopass när jag får träna lite annorlunda än på mitt egna gym.
  • Ligga max 5kg över sommarvikten. Detta kanske låter som ett ytligt mål. Men jag brukar vilja hålla mig ungefär på samma vikt året runt +-5kg. Så om sommarvikten är runt 56kg så försöker jag hålla mig under 60kg på hösten/vintern. För mig är det viktigt att inte gå loss under vintern och hamna totalt i mys-mode. För då blir det så tufft under våren för mig som är emot dieter och stressen den gör för min kropp. En skillnad vår/höst kan exempelvis vara lite extra gott på helgen eller lite mer öppenhet för spontana middagar osv.
  • Sköta mina tillskott och vitaminer hela året ut. Detta är väldigt viktigt för min hormonella balans. Jag måste sköta mina vitaminer och kosttillskott. Annars hamnar jag lätt i obalans och mitt humör blir en berg och dalbana. Hittills har jag lyckats med vissa undantag. Jag är även noga med proteinmängden fördelat under dagen. Jag märker en stor skillnad på hur jag mår denna höst till skillnad mot några år tidigare när jag fuskade med detta. Hur gör ni här? Sköter ni bara era tillskott påväg mot specifika mål eller ser ni det som en livsstil?